Review Hearthstone beta - GameNation

test
Feb
24

Review Hearthstone beta

Hearthstone_Logo[1]

Mai bine de un deceniu, am ignorat complet fenomenul Warcraft. Nu mi-a plăcut Warcraft III – la vremea sa preferam să joc Rise of Nations în locul unei strategii cu o mînă de unităţi pe hartă. World of Warcraft nu m-a interesat niciodată.

La cîteva săptămîni după ce am încercat prima oară Hearthstone, sunt în mijlocul unei campanii de Warcraft III şi îmi adun toată voinţa să nu mă apuc de WoW. Hearthstone este un gateway drug. Pe lîngă faptul că îl folosesc zilnic, mă împinge să-i încerc şi rudele. Niciodată nu am fost atît de absorbit de un joc.

Pînă acum cîteva săptămîni habar n-aveam cu ce se mănîncă astfel de jocuri cu cărţi. Astăzi cunosc pe de rost zeci de cărţi şi sunt în stare să gîndesc tot felul de combo-uri şi tactici. Hearthstone o fi mai simplu decît Magic: The Gathering sau Netrunner, dar asta nu este o problemă. Şahul este mai simplu decît Risk, dar asta nu-l face mai prost. Parte din geniul lui Hearthstone este chiar această simplitate. Cînd le-am arătat unor prieteni cum se joacă, au prins ideea în cîteva secunde. Pînă la sfîrşitul primului meci (deci în mai puţin de 10 minute) începeau să coacă strategii. Cînd au ajuns acasă, au instalat jocul şi de atunci nu i-am mai văzut.

Hearthstone este un joc foarte rapid. Fiecare jucător are un pachet de 30 de cărţi şi începe meciul cu patru din ele în mînă, alese aleatoriu. Unele cărţi reprezintă creaturi, care trebuie să se odihnească o tură pe masă înainte să fie jucate. Altele reprezintă arme sau vrăji. Pentru a juca o carte se cheltuieşte mana; la început fiecare jucător are un singur cristal de mana, la care se adaugă cîte unul pe tură pînă la un maxim de 10.

HS Heroes               Obiectivul este să distrugi eroul celuilalt jucător folosindu-te de creaturi, arme şi magie. Se poate alege între nouă eroi, fiecare din ei cu cărţi şi abilităţi unice. De asemenea există un număr imens de cărţi neutre, care pot fi folosite de oricare erou alături de cele unice. În total sunt aproape 400 de cărţi. O parte din ele, setul de bază, sunt obţinute jucînd cîteva meciuri cu fiecare erou şi avansîndu-l la nivelul 10. Restul pot fi cumpărate cu aur obţinut în joc sau cu bani reali.

Hearthstone provoacă dependenţă pentru că fiecare joc contează. Obţii experienţă pentru fiecare erou individual. Acumulînd experienţă obţii golden cards – versiuni aurite şi frumos animate ale cărţilor normale. La trei victorii primeşti 10 galbeni. De asemenea există questuri zilnice – de exemplu, pentru două victorii cu Mage sau Rogue primeşti 40 de monede. Cu 100 de monede de aur, cumperi un pachet de cinci cărţi. Cele care nu îţi folosesc pot fi distruse, iar din praful lor construieşti orice carte vrei. Cărţile pot fi cumpărate şi pe bani reali, însă nu eşti niciodată obligat să faci asta. Absolut orice carte poate fi obţinută natural prin joc. Este la modă să ne plîngem de jocurile free-to-play şi metodele lor de monetizare. Chiar zilele astea Dungeon Keeper a stîrnit un scandal prin neruşinarea cu care cere bani pentru progres. Hearthstone este însă un joc corect.

Exact ca în Magic: The Gathering, nu achiziţionezi pachete ca să devii mai bun. Desigur, speranţa că vei găsi o carte excepţională este mereu acolo, însă nu ştii niciodată ce vei găsi. Plăcerea vine pur şi simplu din descoperire şi colecţionare – iar în cazul lui Hearthstone, şi din construirea unei cărţi. De altfel, un jucător pe nume Reynad a ajuns în topul celor mai buni fără a cheltui vreun ban. Talentul contează, nu cîte cărţi cumperi.

Jocul are mai multe moduri de joc. În Ranked, avansezi pornind de la nivelul 25 şi urcînd prin victorii spre 1. Topul se resetează lunar. În Casual nu există ranks; aici majoritatea jucătorilor testează noi combinaţii de cărţi fără riscul de a pierde progresul din Ranked. Casual este un mod bun pentru a completa questurile zilnice.

Arena este al treilea şi cel mai interesant mod. Pentru a-l accesa trebuie să plăteşti 150 de monede sau bani reali. Ai de ales dintre trei eroi, apoi construieşti un pachet de 30 de cărţi. Fiecare alegere se face dintre trei cărţi aleatorii. Spre deosebire de Ranked şi Casual, ai voie să introduci în pachet mai mult de două cărţi de acelaşi fel. În Arena obiectivul este să cîştigi 12 meciuri şi ai voie să pierzi de trei ori. La sfîrşitul aventurii, chiar dacă pierzi toate meciurile, ai asigurat un pachet de cărţi şi un alt mic premiu – aur, praf sau încă o carte. Cu cît cîştigi mai mult, cu atît mai bune sunt premiile. Cu 300 de monede poţi intra de două ori în Arena (deci ai asigurate două pachete) sau poţi cumpăra trei pachete; eu prefer Arena, care poate nu este la fel de eficientă pentru a obţine cărţile dar este mult mai distractivă.

Hearthstone arată şi sună absolut fantastic. Creaturile au replici care mai de care mai catchy iar animaţiile sunt superbe. Efectele speciale ale vrăjilor – mingi de foc, gloanţe, ploi de gheaţă etc. – sunt extrem de satisfăcătoare. Nu poţi să nu zîmbeşti cînd o lovitură zdravănă cutremură masa de joc. Cireaşa de pe tort: masa de joc este înconjurată de tot felul de căsuţe, creaturi şi obiecte care reacţionează cînd le împungi cu cursorul. Chiar dacă inamicul pierde timpul socotind următoarea mişcare, tu nu te poţi plictisi!

Un avantaj al lui Hearthstone în comparaţie cu jocurile tradiţionale de cărţi este că, fiind digital, poate avea sisteme prea complexe pentru un joc real. Multe abilităţi ţintesc inamici la întîmplare, altele scot la iveală creaturi şi efecte dintr-o scurtă listă. Este prea dificil să faci aşa ceva într-un joc real, folosind zaruri şi cărţi de reguli. În Hearthstone astfel de lucruri se întîmplă într-o fracţiune de secundă iar un meci rareori durează mai mult de 10 minute.

Popularitatea lui Hearthstone i-a luat prin surprindere chiar şi pe producători. Activision este de părere că poate deveni a parta mare franciză Blizzard, alături de Diablo, WoW şi Starcraft. În viitor, se vor adăuga mai multe cărţi, mai mulţi eroi, mai multe mese de joc, mai multe elemente decorative de cumpărat, mai multe moduri de joc. Unele opţiuni cosmetice vor fi probabil disponibile doar pentru bani reali. Blizzard promite că niciodată nu va trebui să cumpărăm şi cărţile de joc.

Dacă acum, în open beta, Hearthstone este atît de grozav, oare unde se va ajunge peste cîţiva ani? Probabil va deveni un fenomen la fel de mare ca WoW. Este simplu de înţeles, foarte atractiv, şi perfect de jucat în pauza de masă. Este un joc pe care îl recomand cu plăcere oricui.

About Vlad B.